Sta je op het punt voor het eerst een woning te kopen? Of heb je een woning en ben je toe aan een volgende stap? Wil je helemaal niet verhuizen, maar wel graag lagere maandlasten? Of je hypotheek verhogen voor bijvoorbeeld een verbouwing? Allemaal vragen die horen bij een woning met hypotheek. Graag kijk ik samen met jou wat in jouw geval de beste oplossing zou zijn op basis van rente, maandlast, bankvoorwaarden en risico's als overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Niet alleen voor de korte, maar ook voor de lange termijn. 

De verschillende situaties worden hieronder verder beschreven:

  1. Starter: je bent 'starter' op de woningmarkt en komt voor het eerst in aanraking met een hypotheek.
  2. Doorstromer: je bent in het bezit van een koopwoning en bent op zoek naar een andere koopwoning. Je bent dan een zogenaamde 'doorstromer' en je bent (enigszins) bekend met hypotheken.
  3. Oversluiter: je hebt een koopwoning, maar je bent niet van plan te verhuizen. Toch vind je je huidige hypotheekrente aan de hoge kant en je vraagt je af of de huidige lagere rente een optie voor jou zou kunnen zijn. Een zogenaamde 'oversluiter' vraagt zich af wat de huidige actuele rentes zouden betekenen voor zijn of haar maandlast en welke kosten dit oversluiten met zich meebrengt.
  4. Ophoger: je hebt een koopwoning en je wilt graag geld bijlenen om bijvoorbeeld te verbouwen. Deze vraag is verder uitgewerkt onder het kopje 'ophoger'.
  5. Echtscheiding: jij en je partner hebben samen een woning en jullie besluiten uit elkaar te gaan. Vaak wil één van beiden in de woning blijven en vraagt zich af of dit mogelijk is. Bij een 'echtscheiding/ relatie-beëindiging' komen ook veel financiële zaken kijken. De woning/ hypotheek maakt hier vaak een wezenlijk onderdeel van uit. Laat je hierover goed informeren.

 

Ad 1: Je koopt je eerste woning

Een starter op de woningmarkt komt voor het eerst in aanraking met het kopen van een woning. Normaal gesproken de grootste uitgave die iemand in zijn leven doet. Om deze uitgave te kunnen doen wordt in nagenoeg alle gevallen een beroep gedaan op een bank die hiervoor een lening wil verstrekken. Een spannende fase waarbij veel komt kijken. Vragen die een starter zichzelf vaak stelt zijn:

  • Hoe kom ik aan een hypotheek en wat gaat mij dat kosten per maand?
  • Wat als ik of mijn partner kom te overlijden?
  • Wat wanneer we arbeidsongeschikt of werkloos worden?
  • Moet ik persé een vast dienstverband hebben om een hypotheek te kunnen krijgen?
  • Hoe werkt het voor mij als zelfstandig ondernemer om een hypotheek te krijgen?
  • We willen ook graag een nieuwe keuken en badkamer in de woning. Kunnen we hiervoor extra lenen?
  • Als starters moeten we de lening verplicht in maximaal 30 jaar aflossen en kunnen kiezen tussen annuïtair en lineair aflossen. Maar wat is het verschil eigenlijk?
  • Komen we in aanmerking voor NHG (Nationale Hypotheek Garantie) en welke voordelen heeft dat?

Allemaal begrijpelijke vragen. Graag leg ik je uit waar je als starter op moet letten. Niet alleen het heden, maar ook de langere termijn wordt besproken. Is er bijvoorbeeld een kinderwens en zo ja, gaat één van beiden dan ook minder werken en wat betekent dat dan voor het inkomen? Minder werken betekent vaak minder inkomen en daar staat de extra uitgave voor een kind tegenover! Daarnaast vormen de gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid vaste onderdelen van het gesprek.

Kosten: all-in tarief van € 2.350,- (dit tarief is inclusief het afsluiten van een eventuele verzekering m.b.t. overlijden, arbeidsongeschiktheid en/ of werkloosheid). 

 

Ad 2: Je bent doorstromer

Een doorstromer op de woningmarkt heeft een koopwoning, maar wil graag een andere koopwoning.

Vragen die een doorstromer vaak stelt zijn:

  • Kan ik mijn huidige rente ‘meenemen’ naar de nieuwe woning en is dit verstandig?
  • Moet ik een boeterente betalen bij mijn huidige bank wanneer ik de hypotheek ná verkoop in één keer aflos?
  • Onze huidige woning is nog niet verkocht. Kunnen we dan al wel een andere woning kopen of moet onze huidige woning dan eerst verkocht zijn?
  • Mogelijk kunnen we met de opbrengst van onze huidige woning niet de gehele huidige hypotheek aflossen. We blijven dan met een zogenaamde restschuld zitten. Hoe gaan we hier mee om?
  • Moeten we de nieuwe hypotheek die we gaan afsluiten bij onze nieuwe woning volledig gaan aflossen net als starters dat moeten?
  • Bij de verkoop van onze huidige woning gaan we waarschijnlijk ‘winst’ (overwaarde) maken. Moeten we deze overwaarde (Eigen Woning Reserve (EWR)) persé in mindering brengen op onze nieuwe hypotheek of mogen we dat bijvoorbeeld ook op de spaarrekening laten staan?

Bovenstaande en andere vragen zorgen ook bij een doorstromer tot veel onzekerheid. Een eerlijk en betrouwbaar advies is ook in die situatie gewenst. Graag begeleid ik je bij de aankoop van een andere woning en help ik je bij de beantwoording van de gestelde vragen.

Kosten: all-in tarief van € 2.500,- (dit tarief is inclusief het afsluiten van een eventuele verzekering m.b.t. overlijden, arbeidsongeschiktheid en/ of werkloosheid). 

 

Ad 3: Je wilt oversluiten

Een oversluiter op de woningmarkt vraagt zich af of de huidige maandlasten omlaag zouden kunnen en welke kosten daar eventueel bij komen kijken.

Vragen die een oversluiter vaak stelt zijn:

  • Wat zou de huidige actuele rente betekenen voor mijn maandlasten?
  • Hoe kom ik van mijn huidige rentecontract af?
  • Welke kosten moet ik maken om het oversluiten te realiseren?
  • Waarom betaal ik een boeterente bij mijn huidige geldverstrekker en hoe hoog is die boeterente?

Oversluiten is lang niet altijd rendabel. Er wordt een afweging gemaakt tussen de kosten die gemaakt moeten worden om te kunnen oversluiten en het voordeel dat de maandelijkse lagere uitgaven opleveren. Graag vertel ik je meer over de mogelijkheden van oversluiten en of dat in jouw geval zinvol zou kunnen zijn.

Kosten: all-in tarief van € 2.500,- (uiteraard alleen bij daadwerkelijk oversluiten. Dit tarief is inclusief het afsluiten van een eventuele verzekering m.b.t. overlijden, arbeidsongeschiktheid en/ of werkloosheid). 

 

 Ad 4: Je wilt je hypotheek verhogen

Een ophoger op de woningmarkt wil graag zijn hypotheek verhogen om bijvoorbeeld een verbouwing van de woning te kunnen realiseren.

Vragen die een ophoger vaak stelt zijn:

  • Is het verhogen van de hypotheek alleen mogelijk wanneer de lening gebruikt wordt voor het verbouwen van de woning of mag ik ook iets anders met het geld doen?
  • Moet mijn woning opnieuw getaxeerd worden wanneer ik mijn hypotheek wil verhogen?
  • Krijg ik voor de nieuwe lening dezelfde rente als voor mijn bestaande lening?
  • Welke kosten moet ik maken om de ophoging te kunnen realiseren?
  • Wat betekent deze extra lening voor mijn maandlasten?
  • Moet ik deze nieuwe aanvullende lening persé bij de bank (waar ook mijn andere hypotheek loopt) onderbrengen?

Wanneer je wilt weten of een ophoging van jouw hypotheek mogelijk en verstandig is en welke kosten daarbij komen kijken, ben ik je graag van dienst.

Kosten: all-in tarief van € 1.950,- (dit tarief is inclusief het afsluiten van een eventuele verzekering m.b.t. overlijden, arbeidsongeschiktheid en/ of werkloosheid). 

 

Ad 5: Jullie gaan uit elkaar (echtscheiding/ relatie-beëindiging) 

Wanneer je samen in het bezit bent van een koopwoning en je besluit uit elkaar te gaan dan zal er onder andere een besluit genomen moeten worden met betrekking tot jullie gezamenlijke woning. In veel gevallen wil één van beide partners in de woning blijven wonen.

Vragen die in deze situatie vaak gesteld worden zijn:

  • Kan ik de woning en de hypotheek op alleen mijn eigen naam krijgen?
  • Moet ik mijn ex uitkopen?
  • Komt mijn hypotheek er in de nieuwe situatie anders uit te zien?
  • Is ‘scheiden’ een reden om kosteloos van mijn huidige rentecontract af te komen?
  • Wat wordt mijn nieuwe maandlast?
  • Mijn ex en ik zijn beiden voor de helft eigenaar van de woning. Ik neem nu de helft van mijn ex over. Moet ik daarover opnieuw overdrachtsbelasting betalen?

Bij het uit elkaar gaan komen vaak financieel complexe zaken kijken. De woning en daaraan gekoppelde hypotheek zijn daar slechts een onderdeel van. Wel een wezenlijk onderdeel. Daarnaast zijn er vaak vragen met betrekking tot het verschil tussen samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap en huwelijk en de invloed hiervan op het uit elkaar gaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de opgebouwde pensioenrechten bij beiden? Moeten deze verdeeld worden of hoeft dat niet persé?

Ik begeleid je graag bij het inzichtelijk maken van jouw situatie. Daarbij adviseer ik je over de mogelijkheden met betrekking tot je hypotheek en daaraan gekoppelde zaken. Tevens leg ik je uit hoe het in jouw geval uitwerkt met betrekking tot bijvoorbeeld je pensioenrechten en andere relevante financiële zaken.  

Kosten: all-in tarief van € 2.500,- (dit tarief is inclusief het afsluiten van een eventuele verzekering m.b.t. overlijden, arbeidsongeschiktheid en/ of werkloosheid).